Weigh-in-motion in China

Op 7 en 8 januari 2014 vond in Beijing, China een workshop over grote statische en dynamische weegbruggen plaats. Experts van het Nationaal Metrologisch Instituut in China en NMi hebben ervaringen over grote weegschalen uitgewisseld. Deze worden gebruikt om de totale lading en/of de asdruk van vrachtwagens te meten.

Overbeladen trucks, beschadigde wegen

Transporteurs proberen regelmatig hun transportkosten te drukken door hun vrachtwagen over te beladen. Echter, te hoge belading of te hoge asdruk brengt grote schade aan het wegdek. Het instorten van de Huairou brug in Beijing in juli 2011 dient als een voorbeeld en duidt aan hoe belangrijk het is om dit probleem aan te pakken. NMi werkt veel samen met Chinese metrologische organisaties en is gevraagd om kennis uit te wisselen.

 

0a13a3d53b4a49b88866e220c7bdcc0a

Nationale autoriteiten hebben verschillende handhavingssystemen geplaatst om het probleem met de overbeladen vrachtwagens aan te pakken. Een voorbeeld van een veelgebruikt systeem is het meten van de totale lading van de vrachtwagen op een grote statische schaal. Dit is een betrouwbare en simpele methode. Het nadeel van deze methode is dat de vrachtwagen van de weg moet afkeren en stoppen. Dan kan er gekeken worden of de transporteur te veel lading vervoert. Dit kan onnodige vertraging van het transport veroorzaken.

Wereldwijd worden er verschillende hoge- en lage snelheidssystemen gebruikt om het gewicht van vrachtwagens in beweging te meten. Op snelwegen in Nederland gebruiken we hoge snelheidssystemen om vrachtwagens voor te selecteren. Maar de handhaving van het systeem blijft hetzelfde: op ‘statische schalen’. In China worden lage snelheidssystemen gebruikt bij tolpoorten op de snelweg. Bij het gebruik van dit systeem moeten vrachtwagenchauffeurs die te veel vracht meevoeren extra betalen.

Het gebruik van hoge snelheidssystemen voor handhaving blijft een onderwerp van discussie. Dit komt doordat de weigh-in-motion omstandigheden de meting in hoge mate kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld de conditie van de weg bij de entree van het meetsysteem. Bekwame vrachtwagenchauffeurs weten soms zelfs met hun as over de meet sensoren heen te ‘springen’.

De typekeur en verificatie van statische bruggen kunnen eenvoudig uitgevoerd worden in overeenkomst met de internationale wettelijke metrologie standaard voor “Niet Automatische Weegwerktuigen” (OIML R76). Dit kan door traditioneel zware gewichten te gebruiken (1000 kg massablokken).

Werken aan betere internationale standaarden

Experts hebben voor het meten van de asdruk van voertuigen in beweging een internationale standaard ontwikkeld (OIML R134). Deze standaard vertegenwoordigt een compromis tussen verschillende technieken, terwijl het ook voorziet in statische testen. De moeilijkheid met deze aanbeveling is het interpreteren van verschillende testen. Temperatuur en elektrisch-magnetische immuniteitstesten onder dynamische lading zijn moeilijk te realiseren door de zware lading na te bootsen. Daarom is het nodig om gebruik te maken van specialistische apparatuur. Daarbij vereist het gebruik van verschillende typen sensoren zoals quartz crystal types, een specifieke benadering wat betreft testen.

NMi experts hebben samen met Hans van Loo van Corner Stone International (Zwitserland) hun kennis en ervaring over testmethodes gedeeld, wat kan bijdragen aan het ontwikkelen van nationale reglementen en handhaving in China. NMi en Corner Stone International zullen meewerken aan de nationale workshop Wegen, die in april 2014 in China plaatsvindt.

 

 

Cock Oosterman

Cock Oosterman

Head Certification Body, Netherlands

Meer dan 25 jaar internationale ervaring op het gebied van Kwaliteit, Metrologie, Testen, Accreditatie en Certificering. Secretaris van NoBoMet. Expert in werkgroepen van OIML en WELMEC.